Sahar Samet

Sahar Samet

دفاع از حقوق زنان ,کودکان و پناهجویان
Sahar Samet

Sahar Samet

دفاع از حقوق زنان ,کودکان و پناهجویان

خانه ی خدا همین جاست

 

 

با رسیدن ماه ذی الحجه مسلمانان جهان برای ادای فرض و برای توبه از گناهان به سوی عربستان برای زیارت خانه ی خدا سفر می کنند.سال گذشته با سفر ٢٥ تا ٣٠ هزار شهروند افغانستان را به مقصد عربستان ترک کردند.به گفته ی مقام های وزارت حج و اوقاف ٩٠ میلیون دالر نیز به مصرف رسیده است.تعداد زیادی از هموطنان هم از کشور های غربی سالیانه به سوی زیارت حج می شتابند تا روح خود را در خانه ی خدا تطهیر کنند.اما غافل از این که خدا از رگ گردن هم به ما نزدیکتر است و برای استغفار نیازی به رفتن راه دور نیست.گاهی ما آدم ها فراموش می کنیم خدا چقدر به ما نزدیک است و از یاد می بریم که خداوند به بندگانش که از طریق ادیان مختلف او را می پرستند بارها دستور همدلی و حمایت از یکدیگر را داده است.


 
 

اما این دستور ها متاسفانه امروزه از به دست فراموشی سپرده شده و ما فقط خدا را در مکه می یابیم و بس و عطوفت و مهربانی خدا را از یاد برده ایم . نظر دینی زیارت کعبه  فقط ١ بار فرض است آن هم شرایطی دارد که هیچ در کشورهای اسلامی در نظر گرفته نمی شود.

تعدادی از مسلمانان به خصوص هموطنان برای بار چندم به زیارت می روند آن هم تعدادشان از پول ملت با چور و چپاول اموال مردم به حج می روند .تعدادی هم که خود بزرگترین قاچاقچیان مواد مخدر و منابع طبیعی افغانستان اند یا کسانی که دستشان در طی این ٤ دهه جنگ به خون ملت بی گناه  آغشته است در این ماه دوان دوان به سوی خانه ی خدا می روند بدون اینکه اعمال خود را در نظر بگیرند به زیارت میروند و گوسفند قربانی می کنند. پس از آمدن هم انگار گویی توبه را در همانجا جا می گذارند و زمانی که بر می گردنند همان آش و همان کاسه. آیا به نظر شما خداوند زیارت چنین اشخاصی را که با پول ملت و خون ملت آغشته است قبول می کنند؟ زیارت ما انسان هایی که  که به یکدیگر دروغ می گوییم ، به ناموس یکدیگر چشم داریم ، قسم های ناروا می خوریم و حق یکدیگر را می خوریم و هزاران کار دیگر

همین برخورد نادرست ما به عنوان یک مسلمان باعث شده که دیگر ادیان اسلام را به چشم دین خشونت با خدایی خشن و خود خواه دریابند و فکر کنند خدای مسلمانان آنقدر خودخواه است که دستور نمی دهد پولی را که برای  زیارت خانه ی من خرج می کنید را به دست مستضعفان برسانید. یادش بخیر یک زمان مسافران خانه ی خدا برای زیارت و استغفار می رفتند اما حال تعداد زیادی از زائران برای چندمین بار برای گرفتن عکس یادگاری که در صفحه های اجتماعی برای خود نمایی به اشتراک بگذارند و برای اینکه تعدادی از اقوام و دوستان آنها را حاجی صاحب و یا حاجیه صاحب خطاب کنند و امتیازاتی پیش مردم بگیرند به سوی مکه می روند. بعضی وقت ها ما فراموش می کنیم ادای فرض هم شرایطی دارد.از سوی زائران پس از بازگشت برای خود نمایی محافلی را برپا می کنند و گوسفند می کشند و پول گزافی برای شکم های سیر دوستان و اقوام خود برای خودنمایی خرج می کنند. در حالی که آمار زیاد کودکان از بیماری سوی تغذیه رنج می برند و همچنان زنان و مردان زیادی در ولایات مختلف کشور به خصوص کابل که شهر پر جمیعت است و کار کمتر پیدا می شود از شدت نا خوراکی ضعیف و ناتوان شده اند.

افغانستان از جمله کشورهای به شدت سنتی و مذهبی است و مردم به شدت به صورت نادرست به اعتقادات خود بدور از منطق پابندند. دلیلش هم عدم معرفت کامل و کافی از دین و الهیات است.ناگفته نماند که متاسفانه اشخاصی که خود را عالم دین می نامند و از نظر من اکثرشان حتی از سواد کافی هم برخوردار نیستند و یا برای اینکه از نام دین سو استفاده کنند که ما امسال شاهد چند تجاوز از سوی ملا امامان به دختران کم سن بودیم برای رساندن حقایق سکوت می کنند زیرا خودشان نیز منافعی از این مراسم می برند.این اشخاص با تاسف در مناطق دور افتاده  از صلاحیت زیادی هم برخوردارند و مردم به علت عدم سواد کافی و به دلیل اینکه برایشان چارچوب فکری تعیین شده است گوش بفرمان این افرادند.مردم به ٢ دسته تقسیم شده اند،دسته ی مرفه که تعدادشان با آن صورت چشمگیر نیست و آمار بالای مردم که زیر خط  فقراند.مردم محتاجی که در طی سالها جنگ، از نظر مالی و حتی فیزیکی ضربه های زیادی را متقبل شده اند و یا تعداد زیاد مهاجرین افغان که ایران به زور اخراج و یا از پاکستان به افغانستان عودت کرده اند و با مشکل بیکاری و نبود سرپناه با چالش های زیادی روبرو هستند.چند قدم دورتر از کابل تعداد زیادی از مردم زیر خیمه ها بسر می برند و سالیانه ما شاهد مرگ چشمگیر تعداد زیادی از اطفال هستیم که به دلایل مختلف جان های خود را چه در فصل سرما و چه در فصل گرما از دست می دهند

با تاسف امسال ما شاهد سرازیر شدن سیلاب ها در مناطق مختلف افغانستان و رانش کوه در بدخشان بودیم که ضربه ی زیادی به مساکن مردم که با ابتدایی ترین مصالح آباد شده از بین رفتن مواشی مردم که تنها درآمد قریه نشینان است و همچنان تلفات بالای هموطنان در این حوادث بودیم. اما در این شرایط ٩٠ میلیون دالر طبق گزارش ارایه شده توسط وزارت حج  و اوقاف سرمایه ی هنگفتی برای کمک به هموطنان ما در افغانستان است.دولتمردان افغانستان هم طی این سالها درگیر مشکلات خود با رقیبانشان بودند و با وجود فساد اداری و حاکمیت مافیای در بخشی از دوایر دولتی زیربنای اقتصادی کشور و مردم رشد چشمگیری نداشت. کمک های جامعه ی جهانی هم که به صورت کاملا غیر شفاف هدر شد و از سوی هم دولت کوشش نکرد صادرات محصولات افغانستان را به صورت شفاف رشد دهد.افغانستان ماند و چند میلیون نفوذ که اکثرشان با هزاران بدبختی و ناامیدی روز را به شب می رسانند.    

به نظر من خانه ی خدا در کشورهای جهان سوم مانند افغانستان که اکنون از نظر اقتصادی با بحران روبرو هستند و آمار زیادی از جمیعت کشور زیر خط فقر زندگی می کنند است.خانه ی خدا برای زیارت و استغفار دور نیست همین نزدیکی هاست جای که کودکی بی سرپناه روی سرک خوابیده یا کودکی که برای درآوردن  لقمه نانی صبح تا شب کفش های مردم را به رنگ زندگی خود سیاه می کند. یا کودکی که برای لقمه نانی مورد سو استفاده ی باند های قاچقباران و یا قربانی گروه های شورشی می شود.زنی که صبح تا شب در خانه های این و آن کار می کنند و تعداد زیادی هم مورد سو استفاده ی مردان آن خانه قرار می گیرند.کودکانی که بر اثر کمبود غذا با بیماری سو تغذیه دست و پنجه نرم می کنند.کودکانی که پدران و مادرانشان به بیماری اعتیاد مبتلا هستند و نیاز دارند کسی به خودشان و والدین مبتلا به اعتیاد شان کمک کنند و دست شان را برای بهبود وضعیت جسمی مبتلایان به اعتیاد را بگیرند.کعبه در خانه ی پیر مرد و زنی هست که ناتوان شده اند و فرزندشان که نان آور خانه ی شان بوده را در راه وطن از دست داده اند و اکثر کودکان این شهدای راه وطن و آزادی امروز با بدترین شرایط در خانه های گلی و با شکمی گرسنه روز را به شب می رسانند.خوشنودی خدا در کمک به بیمارست که پول مداوای خود را ندارد. رضای خدا در کمک به جوانیست که با رویداد حادثه ی به خاطر نداری درس و تحصیل را ترک کرده و روز تا شب روی خیابان ها دنبال کارگری می گردد . کودکی که برای اندکی پول به پدیده ی ناپسند بچه بازی رو می آورد و یا دختری که از سر بیچارگی در محافل قدرتمندان می رقصد تا پولی بدست بی آورد.

آری خانه ی خدا فقط در مکه نیست بلکه خدا در هر دلی خانه دارد، پس دل به دست آور که حج اکبر است

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.