Sahar Samet

Sahar Samet

دفاع از حقوق زنان ,کودکان و پناهجویان
Sahar Samet

Sahar Samet

دفاع از حقوق زنان ,کودکان و پناهجویان

مردها ضعیف تر از زنان اند

در دوران کودکی این جمله را زیاد شنیده ام . زن ضعیف است و ظریف. 

همیشه فکر می کردم زن ظریف است اما چرا ضعیف؟؟؟؟ مرد فقط از نظر جسمی قوی است 

هرچه بیشتر از عمرم میگذرد.

به جمله یی که یک روز در ایام نوجوانی در یک بحث در مقابل یک مرد گفتم: بیشتر پی می برم. 

مردها ضعیف تر از زنان اند.

توجه این متن به همه ی مردان تعلق نمی گیرد 

زن به خصوص زن افغان سنگ صبور است و هر آسیاب سنگی که بر سرش به نام دین و فرهنگ از طرف مرد ها چرخانده می شود تحمل می کند. از سختگیری های خانه ی پدر توسط " پدر، برادر، کاکا و الا ماشاالله گرفته تا بدبختی های خانه ی شوهر. زن دردی را تحمل می کند که مرد ۱۰ دقیقه ی آن درد تحمل ندارد. درد زایمان  این درد   در حالت عادی ۴۵ واحد که مساوی با شکسته شدن ۲۰ استخوان بدن است را تحمل می کند. بیشتر آرزو ها را در دل خود به خاک می سپرد و سکووووت سکووووت و باز هم سکوت پیشه ی اکثر زنان افغان است.

زن مدیر و اقتصاد دان زندگی است. این زن افغان است که در بدترین شرایط اقتصادی شوهر باید شکم کودکان را که بدون کدام برنامه ریزی اقتصادی به دنیا آمده اند  ۳ وعده سیر کند. " مردم افغانستان با بدترین شرایط اقتصادی و امنیتی ملتی همیشه حاضر در صحنه برای تولید نسل هستند".

زن کارگر بی مزد است کار و کار و کار حتی بدون شنیدن یک تشکر خشک و خالی از سوی همسر. تمام هنرش برای پس گرفتن حقش از همسر رفتن مهمانی به خانه ی پدر مادرش و خریدن لباس و زیور آلات است. 

و اما مرد 

مرد از نظر جسمانی قوی است و فشار های زیادی در جامعه ی افغانستان بر اوست. اما این تصمیمیست که خودش  از روی خود خواهی گرفته است. به دلیل باورهای نادرست دینی و فرهنگی زن را خانه نشین کرده و به اقتصاد خود و خانواده ضربه زده است." تعداد زیادی از مردان" بله تحمل دارد اما زمانی که به زن می رسد تمام ناراحتی ها و خستگی های خود را تمام فشار های روابط اجتماعی خود را  با فریاد زدن سر زن خالی می کند. اما خدا نکند عضوی از بدن بعضی از مردان به درد بیاید تمام اعضای خانواده بیچاره اند. فرهنگ مشورت با همسر در تصمیم گیری که برای تعداد زیادی از مردان افغان شرم یا به گفته ی معروف زنچه گری پنداشته می شه.

 بیشتر مردان جامعه ی من حسود و تحریک پذیر هستند، برای همین زن را به نام دین و سنت جامعه در بوجی  های گوناگون، مانند: چادری می اندازد تا شهوتش بر انگیخته نشود.


و از همه دردناکتر  تعدادی از مردان موقع عصبانیت و دعوا با همجنس خود برای عصبی ساختن طرف مقابل به زن و ناموس آن مرد آن هم از مدل کمر به پایین دشنام می دهند. اگر باز هم قانع نشده و دلیل خواستید من در خدمتم.

جنبش سطل زباله

بعضی وقت ها فکر میکنم اگر روزی در افغانستان جنبشی مانند جنبش سطل زباله که در سال ۲۰۱۴ در اکراین  برگزار شد " مردم تعدادی از نمایندگان مفسد را در سطل زباله پرتاب می کردند" در افغانستان برگزار شود به چند سطل زباله نیاز خواهد داشتیم ؟؟؟ دیوار شرم که جای خود را دارد فکر کنم به درازای دیوار چین برای معرفی دولتمردان بی کفایت و فاسد نیاز باشد.