Sahar Samet

Sahar Samet

دفاع از حقوق زنان ,کودکان و پناهجویان
Sahar Samet

Sahar Samet

دفاع از حقوق زنان ,کودکان و پناهجویان

فروش دختران جوان در افغانستان

هنوز هم دختران در غزنی مانند کالا فروخته می شوند.
خواجه میرصمد حقداد، رییس محکه استیناف این ولایت بیان کرد که هنوز هم شماری از خانواده حق و حقوقی برای طبقهاناث ( زنان و دختران ) قایل نبوده هرگز آماده نیستند تا حقوقی را که اسلام برای خانم ها قایل است رعایت کنند .
وی گفت : پرونده هایی موجود است که بیانگر ازدواج های اجباری دختران است .

 

 

دختران از طرف پدر یا برادر بدون اطلاع فروخته می شوند و پول طویانه ( شیربها ) را برای خود موتر (ماشین ) گاو شیری برای خانه و غیره مصرف می کنند . وی گفت حق زن این نیست ، مردان اگر می خواهید حق زنان را بدهید خود را با شریعت و احکام قرآن برابر کنید.
حقداد افزود : بسیاری از مردان حتی حاضر نیستند سهم شرعی میراث (زن , خواهر ,دختر ) را به آنها بپردازند واناث ازحقوق مورثی محروم می کنند .
مسوولان ریاست امور زنان درغزنی نیز اظهارات رییس محکمه استیناف را تایید کردند .
رییس امور زنان درغزنی (شکریه ولی ) نیز می گوید در ریاست آنها از آغاز سال ١٣٩٢ تاکنون ١٢٠قضیه خشونت علیه خانم ها ثبت شده است.
فرزانه عزیزی، یکی از مدافعان حقوق زن در غزنی چنین می گوید : حمایت از حقوق زن در حد خانم هایی که در شهرغزنی هستند خلاصه می شود، اما آن عده خانم هایی که در ولسوالی ها زندگی می کنند از این موضوع آگاهی کامل نداشته و برخی خانواده ها با خانم های شان مانند یک برده برخورد می کنند .
فرزانه عزیزی گفت : بر اساس آمارهایی که آنان از برخی نهادی های مدنی و مراکز صحی دریافت نموده اند آغاز سال جاری تاکنون ٧٠ خانم اقدام به خود کشی کرده اند واین آمار در غزنی بی سابقه است.
او می گوید به باور مدافعان حقوق زنان، بد دادن ( زمانی که میان ٢ قوم درگیری رخ دهد و یکی از آنها متضرر و کسی به قتل برسد جانب مقابل باید دختری را به عنوان خون بها به قوم مقابل بدهد ) دختران، ازدواج های اجباری و انجام کارهای فیزیکی سخت از مشکلاتی اند که خانم ها در محلات دوردست و ولسوالی های غزنی با آن ها مواجه بوده و طی ١٣ سال گذشته این مشکلات ریشه یابی نشده است.
این درحالی ست که چندی قبل زنان و حتی برخی از مقامات این ولایت ادعا کرده بودند که کارمندان زن در ادارات و حل کارشان نیز مصوون نیستند .

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.