Sahar Samet

Sahar Samet

دفاع از حقوق زنان ,کودکان و پناهجویان
Sahar Samet

Sahar Samet

دفاع از حقوق زنان ,کودکان و پناهجویان

بیکاری در جامعه افغانستان جوانان را تهدید می کند


افغانستان کشوری ست رو به توسعه اما با این حال آمار بیکاری در جوانان افغان روز به روز افزایش می یابد .  مشکل بزرگی که  طبقه جوان  از این مساله رنج بسیاری می برند , و بر اثر فشارهای روحی و افسردگی ناشی از بیکاری چند سالی ست که آمارمربوط به خود کشی رو به افزایش است .

 در همین ارتباط امروز ٣٠ دلو (بهمن ) سال ١٣٩٢ از افغانستان خبری داشتیم درباره جوانی در ولسوالى بُرکۀ ولایت بغلان که  به علت بیکارى و مشکلات اقتصادى به زندگى خود خاتمه داده است.


 


 

شفیع الله جوان ٢٠ ساله ای در مرکز ولسوالى بُرکه، با فیر مرمى (شلیک گلوله ) که توسط  تفنگچه دست به خودکشی زد ه است.

محمد نصیر پسر عمۀ شفیع الله، در ارتباط با این خبر اعلام کرد که پدر این جوان، دهقان است و شفیع الله پسر بزرگ خانوادۀ شش نفرى خود بود و همواره از بیکارى و مشکلات اقتصادى رنج مى بُرد.

این جوان ٢٠ ساله می خواست جهت کار به ایران برود؛ اما پدرش مانع شد و این ممانعت باعث مرگ وى گردید.

درحالى که  اتحادیه ملى جوانان افغانستان می گوید که سالانه حدود ١٢٠ هزار جوان در سراسر کشور، از بیکارى رنج می برند.

براساس گزارشی که از بانک جهانى به دست آمده است، ازسال ٢٠١١ میلادى بدین سو، سالانه ١٨٠ هزار جوان واجد شرایط کار، وارد جامعه می شود، اما ازاین جمله ٦٠ هزار نفر از آنان به کار گماشته شده و١٢٠هزار تن دیگر بیکار باقى می مانند.

همچنین اتحادیۀ ملی کارگران افزود که حدود ١٦ میلیون افراد واجد شرایط کار در کشور وجود دارند، که از آن جمله سه میلیون شان مصروف (مشغول ) کار بوده و ١٣ میلیون دیگر بیکار و یا هم به طور روزمزد با درآمد کم کار می کنند.


گروه طالبان نیز از بیکاری جوانان سو استفاده کرده و با پرداخت ماهانه  مبلغی پول آنان را به سوی خود و گروه خود می کشانند.  

 همچنین محمد نذیر از موسفیدان محل زندگی این جوان دراین باره گفت که زمینۀ کار براى جوانان مساعد نیست و به همین علت این جوان، دست به خودکشى زده است.

وى گفت که در ولسوالى بُرکه آب فراوان وجود دارد، اگر دولت پروژه هاى آبیارى و زراعتى را به راه بیندازد، دیگر نیازى براى رفتن جوانان به کشور هاى همسایه احساس نخواهد شد.

 


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.